16 Ιουλίου 2006

Αρχαία Τραγωδία στην Επίδαυρο

Είδα χθες τους Πέρσες του Αισχύλου από το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο.

Έχω δει 4 παραστάσεις και ήταν η καλύτερη!

Παίδες, δεν ξέρω αν έχετε ζήσει την εμπειρία αρχαίας τραγωδίας στην Επίδαυρο, αν όχι, χάνετε πολύ!

1. Ο χώρος είναι απίστευτος!

2. Ο καιρός (οι παραστάσεις δίνονται Ιούλιο-Αύγουστο) είναι φανταστικός. Μπορεί να συνδυαστεί με μονοήμερη - διήμερη εκδρομή και μπανάκι σε Ναύπλιο-Τολό, Κόρινθο, Πόρο, παραλίες παλιάς και νέας Επιδαύρου, και όλα τα άλλα μέρη εκεί κοντά.

3. Η διαδρομή, πέρα από το φυσικό της κάλος, είναι και οδηγικά πολύ καλή. Καλή άσφαλτος, καλή σχετικά σήμανση, λίγη σχετικά αστυνόμευση στην επιστροφή και 50 χλμ (από την Κόρινθο και μετά) στροφιλίκι, ασφαλές όμως (τρίτη σπασμένη).

4. Το timing της έναρξης των παραστάσεων (μόλις πέσει ο ήλιος) είναι εξαιρετικό! Χθες, στην έναρξη, έσβησαν τα φώτα και υπήρχε το ελάχιστο αυτό λυκαυγές σε ένα κατάμεστο θέατρο από 15000 κόσμο, απόλυτη ησυχία, το τοπίο στο βάθος με τα δέντρα μαγευτικό, και ξαφνικά ανάβει ο φωτισμός, αρχίζει η μουσική, κάνει την είσοδό του ο χορός και αρχίζει...
Δεν περιγράφεται με λόγια το αίσθημα.

5. Οι τιμές είναι ΛΟΓΙΚΟΤΑΤΕΣ. Χθες έδωσα 45€ αλλά ήμουν στην τρίτη σειρά πάνω από τον Σπανουδάκη κι έναν βουλευτή (που δεν θυμάμαι πως λέγεται). Αλλά στο πάνω διάζωμα οι τιμές είναι 25 € και 50% έκπτωση για φοιτητικό. Δηλαδή με 10-15€ οι φοιτητές μπορείτε να δείτε! Τα ίδια ισχύουν και στο Ηρώδειο!

Με λίγα λόγια, είναι εμπειρία ζωής. Ταξιδεύεις πίσω στον χρόνο, και όπως ξέρουμε, οι αξίες που πραγματεύονται οι αρχαίες τραγωδίες είναι προαιώνιες και παντοτινές.

Σχετικά με την χθεσινή παράσταση, ήταν η καλύτερη που έχω δει. Σεβασμός στο αρχαίο έργο, λιτά σκηνικά, φανταστικές ερμηνείες, η Λυδία Κονιόρδου να δίνει ρέστα και να σου παγώνει το αίμα με την αγωνία που "έβγαζε" με λίγα λόγια, τέλεια παράσταση. Η μουσικοί ήταν διακριτικοί, χρησίμευαν περισσότερο για μουσικά εφέ, παρά για μουσική αυτή καθεαυτή. Στην αρχή ανησύχησα με την ύπαρξη ορχήστρας, γιατί πέρυσι σε μία παράσταση που συμμετείχε ο Νταλάρας και ορχήστρα σε έργα Μπρέγκοβιτς, ήταν λίγο ως πολύ αταίριαστο για αρχαίο θέατρο. (Καλή κι αυτή, αλλά όχι σε τέτοιον χώρο Μπρέγκοβιτσ ρε γαμώτο! Κάπου αλλού ίσως).

Το στόρυ: Όλη η ιστορία διαδραματίζεται στο παλάτι των Περσών κι ενώ ο στρατός τους έχει φύγει για κατάληψη της Ελλάδας. Η μητέρα του Ξέρξη, ανησυχεί και βλέπει κακά όνειρα. Το ίδιο ανησυχούν και οι άρχοντες - γέροντες των Περσών (ο χορός).

Κλιμάκωση: Έρχονται σκορπισμένοι η εμπροσθοφυλακή του διαλυμένου στρατού του Ξέρξη. Αρχίζουν και αφηγούνται την καταστροφή της Σαλαμίνας (μας βάραγαν σαν παλαμίδες....ΩΙΜΕ... σαν παλαμίδες...ΩΙΜΕ...σαν παλαμίδες ΩΙΜΕ...σαν παλαμίδες!!!)

Η μάνα του Ξέρξη: Έχουν πλούτη; ΟΧΙ! Έχουν πολύ στρατό; ΟΧΙ! Ποιος τους διατάζει; Ποιόν έχουν βασιλιά; ΜΟΝΟΙ ΤΟΥΣ ΠΟΛΕΜΑΝΕ ΚΙ ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΝ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ!

Κλιμάκωση: Εμφανίζεται η μητέρα του Ξέρξη με σπονδές και καλεί τον άντρα της και πατέρα του Ξέρξη, τον Δαρείο, ο οποίος έχει πεθάνει. Φανταστική σκηνή, ο χορός να περιστρέφεται με επικλήσεις, και η Κονιόρδου, να πετά χώμα στον αέρα, κάνοντας κι αυτή την επίκληση. Εμφανίζεται (σαν από μηχανής Θεός----να το δείτε να γίνεται πράξη αυτό!!!) στην κορυφή των σκηνικών το φάντασμα του Δαρείου και μαθαίνει τα γεγονότα. (Εγώ του είπα να μην εκστρατεύσει κατά της Ελλάδας και ειδικά της Αθήνας. Είναι απόρθητη η πόλη της Παλλάδας. Τώρα φροντίστε να τον περιποιηθείτε γιατί έρχεται...)

Κλιμάκωση: Ο χορός, συζητώντας μεταξύ τους: Πάνε οι στρατηγοί μας..., πάνε τα πλούτη μας..., τώρα όλοι θα εξεγερθούν κατά του Ξέρξη και ποιος θα πληρώνει φόρους..., πάει το άνθος της Περσίας... τα κορίτσια έχασαν τους άντρες τους...)

Κλιμάκωση: Έρχεται ο Ξέρξης μόνος και με ξεσκισμένα ρούχα. Ο χορός τον υποδέχεται αρχικά με δέος αλλά στην συνέχεια τον κατηγορούν πως έχασε όλο τον στρατό του, επιδεινώνοντας την κατάσταση. Τελικά τον συμπονούν και αφού ο Ξέρξης πετά τον βασιλικό κόκκινο χιτώνα πετούν θρηνώντας και οι γέροντες (ο χορός) τα διάσημά τους και αποσύρονται όλοι θρηνώντας...

ΤΕΛΟΣ.

Σε δύο ώρες: Πλούτος και φτώχια. Δημοκρατία και Βασιλεία. Αλαζονεία και Ελεύθερη Βούληση. Πόλεμος κι Ειρήνη. Ζωή και Θάνατος. Οικογένεια. Γηρατειά. Υποχρέωση προς την Πατρίδα.

Αλέξανδρος